TV – det sociala mediet

I den här kursen har vi i uppgift att, förutom bloggandet, i grupper förbereda och framföra en föreläsning om framtiden för ett specifikt medium. Igår fick vi höra några klasskamrater snacka om TV och radio och det är TV jag kommer att fokusera på i det här inlägget. Det jag tog mest fasta på var påståendet om att tablå-TV kommer att dö ut så småningom. Jag kan hålla med om att det sker en förskjutning från vanlig tablå-TV till VoD-tjänster (video on demand) som Netflix och HBO Nordic, men jag anser att det alltid kommer att finnas en framtid för tablå-TV.

Det jag menar är att det måste finnas någon slags tablå över när program/avsnitt släpps, detta på grund av att TV faktiskt har en stor social funktion i vårt samhälle idag. Här i Sverige ser vi hur Twitter fullkomligt exploderar av inlägg när program som Melodifestivalen, Debatt och Fittstim – min kamp sänds. Vi pratar och diskuterar med andra människor som också ser på programmen, vilket gör att gemenskaper stärks. Om vi tittar på USA och seriefinalen av Breaking Bad genererade det avsnittet 1,24 miljoner tweets och 5,5 miljoner interaktioner på Facebook, vilket visar på att sociala medier har blivit det nya vardags- och/eller fikarummet (Boorstin, 2013). Om avsnitt släpps lite då och då eller, som Netflix gjorde med House of Cards, blir det inte en lika stor social lägereldseffekt eftersom seriegemenskapen inte ser på avsnittet samtidigt och kan därmed inte heller socialisera kring det i realtid. Det ska kanske tilläggas att alla inte vill vara sociala kring en serie, men eftersom många är det blir det risk för spoilers i sociala medier som förstör ens egna upplevelse. VoD-tjänster kan använda sig av tablåer, vilket till viss del redan görs av exempelvis HBO Nordic, men man fyller inte tomrummen som uppstår mellan avsnitts-/seriesläppen.

Enligt Küng et al. (2008) försöker TV-kanaler hitta nya intäktsmöjligheter för att minska sitt beroende av annonsintäkter. Eftersom vi går mer mot VoD-tjänster där konsumenten betalar för att få tillgång till ett stort utbud samt att slippa reklam är detta ett problem som bör lösas snarast möjligt. En möjlighet är att utöka produktplaceringen eller kanske låta distributörer betala för att visa en trailer på exempelvis Netflix, vilket kan ses som en annons men som faktiskt är relevant innehåll för konsumenten. En intäktsmöjlighet som Küng (2008) menar växer snabbare än annonser är format där tittarna får ringa in för att rösta eller på något annat sätt interagera med programmet och då också betala en liten summa för att göra detta. Kanske är detta något som skulle kunna appliceras på TV-serier? Exempelvis skulle man kunna ha ett nummer som man kan ringa och få ledtrådar till kommande avsnitt eller ringa och rösta på hur man vill att säsongen ska fortgå eller vilka skådespelare man vill se i produktionen. Genom att dra in tittarna i produktionen skulle man alltså kunna tjäna pengar. Vi kan se tecken på att tittare vill bidra och kunna påverka, bland annat genom projekt på Kickstarter, som Veronica Mars-filmen och Zach Braffs nya film. Dessa produktioner är gräsrotsfinansierade, vilket också kan vara en utveckling när det gäller TV.

Som jag har skrivit tidigare tror jag också på att TV-kanaler och -producenter måste börja utveckla tekniska lösningar för second screen-beteendet och på något sätt kunna hitta intäktsmöjligheter genom dessa. TV i sig är inte dött, men konsumtionen har förändrats och även de tekniska lösningarna. Genom att ta tillvara på tittarnas intressen och gemenskaper och på något sätt få med dem i produktionen tror jag att framtiden för TV kommer att se väldigt ljus ut.

Referenser
Boorstin, Julia. 2013. Why and how the ‘Breaking Bad’ finale broke records. Media Money. 30 september. http://www.cnbc.com/id/101074132 (Hämtad 2014-02-05).
Küng, Lucy. 2008. Strategic management in the media: from theory to practice. Los Angeles: SAGE.
Küng, Lucy, Picard, Robert G. & Towse, Ruth. 2008. The Internet and the Mass Media. Los Angeles: SAGE.

2 comments

  1. Michelle

    Hej Karolina!
    Jag tror, precis som du, att TV-tablån kommer att leva vidare i den form du beskriver. Det är än idag väldigt stort när nya avsnitt och serier släpps, det blir ofta omtalat i sociala medier osv. Däremot är det skillnad på tablå-TV och tablå-TV. Mycket som idag finns på tablån är gamla filmer, program och avsnitt som ligger och rullar. “Hem till gården” med flera.. Denna slags tablå kanske kan komma att försvinna mer och mer i takt med att vi ser mer och mer TV genom play-funktioner och tjänster som Netflix. Att nya program och live-sändingar skulle försvinna ur tablån är högst otroligt, det är, som du säger, redan alltför invävda i vår kultur.

  2. Pingback: Ännu ett flöde att hålla koll på | @memkarolina

Post a comment

You may use the following HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>